Nadwrażliwość zębów

Porady specjalistów

Nadwrażliwość zębów

Marcelina Orfin 2024-04-24

Zdarza się, że ząb zaboli Cię, kiedy trafisz nim na coś zimnego albo słodkiego? A może ból pojawia się, kiedy szczotkujesz zęby? To może oznaczać nadwrażliwość. Skąd bierze się ten problem i jak sobie z nim poradzić?

Nadwrażliwość zębów – co to takiego?

Nadwrażliwość zębów to przypadłość polegająca na tym, że niektóre czynniki powodują krótkotrwałą, lecz intensywną reakcję bólową zębów. Do takich czynników należą:

• temperatura – zęby bolą, gdy zetkną się z ciepłymi lub zimnymi pokarmami i napojami, a nawet z chłodnym powietrzem;
  • dotyk – ból pojawia się na przykład przy myciu zębów;
  • bodźce chemiczne – zęby reagują bólem na pokarmy o słodkim lub kwaśnym smaku

Skąd bierze się nadwrażliwość zębów?

Jakie są przyczyny nadwrażliwości zębów? Jest ona powodowana przez utratę zewnętrznej warstwy tkanek twardych, czyli szkliwa w części koronowej zęba i cementu w jego części korzeniowej. Tkanki te zabezpieczają znajdującą się pod nimi zębinę przed działaniem czynników zewnętrznych. Gdy dochodzi do ich utraty, zębina zostaje odsłonięta, a wraz z nią kanaliki zębinowe, w których biegną wypustki nerwowe miazgi. Dlatego ząb zaczyna reagować bólem na określone czynniki.

A w jaki właściwie sposób dochodzi do odsłonięcia zębiny? Są dwie główne możliwe przyczyny:

• kwasy – działanie kwasów prowadzi do niszczenia szkliwa. Kwasy mogą mieć pochodzenie wewnętrzne (na przykład w chorobach takich jak refluks żołądkowo-przełykowy czy bulimia) albo zewnętrzne (są dostarczane z pokarmem – znajdują się między innymi w owocach, sokach, winie, piwie, kawie oraz napojach gazowanych i izotonicznych);
  • czynniki mechaniczne – ubytki szkliwa często powodowane są nieprawidłowym myciem zębów. Chodzi tu przede wszystkim o sytuacje, gdy szczotkuje się zęby zbyt intensywnie lub z użyciem szczoteczki o zbyt twardym włosiu.

Nadwrażliwość zębów – co zrobić?

Do najpopularniejszych sposobów niwelowania nadwrażliwości zębów należy stosowanie specjalnych past. Szczególnie dobrze sprawdzają się te, które zawierają argininę, hydroksyapatyt, fluorek cyny bądź azotan potasu. W jaki sposób pasty te zmniejszają nadwrażliwość? Część z nich działa poprzez zamknięcie ujścia kanalików zębinowych, natomiast inne zmniejszają przewodnictwo nerwowe.

Inną bardzo ważną kwestią przy nadwrażliwych zębach jest dopilnowanie, że o ich higienę dba się w odpowiedni sposób. Nie należy w szczotkowanie wkładać zbyt dużej siły, ani używać szczoteczki o twardym włosiu.

W przypadku, jeśli domowe sposoby niwelowania nadwrażliwości nie zdadzą egzaminu, pozostaje zwrócić się o pomoc do stomatologa. Staranna diagnostyka pozwoli ustalić przyczynę problemu i wybrać odpowiednią metodę leczenia. Możliwości są różne – czasem pomóc może użycie środków remineralizujących,a w innych przypadkach sprawdza się rekonstrukcja szkliwa za pomocą materiału kompozytowego.

Dowiedz się więcej

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o leczeniu nadwrażliwości zębów, zapraszamy do Crystal Clinic. Na wizytę w naszym gabinecie możesz się umówić, dzwoniąc pod numer telefonu poniżej.