usuwanie zębów mądrości Chorzów

Porady specjalistów

Bruksizm – poznaj ten problem bliżej

Marcelina Orfin 2024-03-18

Bruksizm to mówiąc w skrócie niekontrolowane zaciskanie lub zgrzytanie zębami, które często występuje w nocy podczas snu. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się to niegroźne, w rzeczywistości bruksizm może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Z tego też względu zgłębimy dzisiaj ten temat omawiając przyczyny, objawy oraz sposoby leczenia bruksizmu.

usuwanie zębów mądrości Chorzów

Bruksizm – jak go rozpoznać?

Pacjenci, którzy cierpią na bruksizm najczęściej odczuwają ból w okolicy uszu lub kąta żuchwy. Objawy te mogą się nasilać w sytuacjach zwiększonego stresu. Innym objawem, który może wskazywać na bruksizm jest ból zębów, który ulega nasileniu wraz z rozwojem choroby. Bardzo charakterystyczną cechą bruksizmu jest również zgrzytanie, stukanie zębami w trakcie snu. O tym, że tak się dzieje Pacjenci najczęściej dowiadują się od osób, które z nimi spędzają noc. A jak tę chorobę rozpoznaje lekarz dentysta?

Otóż stomatolog może poznać bruksizm po zmianach na powierzchni zębów. Ulegają one starciu i zmienia się ich kształt. Co więcej u Pacjentów mogą pojawiać się zmiany na błonie śluzowej policzków. Mowa tutaj o wybroczynach oraz liniowych zgrubieniach , które świadczą o przegryzaniu błony. Dentysta w trakcie badania może również stwierdzić wzmożone napięcie mięśni żucia oraz przerost mięśni żwaczy. Objawy te negatywnie wpływają również na kształt twarzy Pacjenta. Jeszcze jednym objawem, który od razu niepokoi lekarza będzie w przypadku bruksizmu odgłos wydobywający się ze stawów skroniowo-żuchwowych.

Jakie są przyczyny bruksizmu?

Bruksizm cechuje się tym, że jest wieloprzyczynowy. Czynniki, które mogą go wywołać to:

• wady zgryzu
  • nieprawidłowo wykonane uzupełnienia protetyczne
  • zbyt obszerne wypełnienia zębów
  • dysfunkcje stawów skroniowo-żuchwowych
  • nadmierny stres
  • długotrwałe, silne napięcie

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że jak widać po czynnikach, te nie zawsze związane są wyłącznie z budową anatomiczną czy ogólnie rzecz ujmując jamą ustną. Do rozwinięcia się bruksizmu przyczyniają się także czynniki ogólne takie jak wspomniany stres.

Leczenie bruksizmu – jakie są metody?

Już na samym wstępie należy zaznaczyć, że każdy Pacjent jest inny i potrzebuje indywidualnego planu leczenia. Ten jednak w praktycznie każdym przypadku będzie wieloetapowy. Wynika to z faktu, że leczenie bruksizmu nie jest łatwym zadaniem. Konieczne jest bowiem przywrócenie prawidłowych warunków zwarciowych. Dentysta może zalecić Pacjentowi szyny relaksacyjne, których zadaniem jest zmiana położenia żuchwy i ostatecznie spadek napięcia mięśni żucia. Nie bez znaczenia jest także wyeliminowanie ze swojej codzienności sytuacji stresujących.

Dowiedz się więcej

Jeśli podejrzewasz u siebie bruksizm lub jesteś zaniepokojony stanem swojej jamy ustnej, zapraszamy do naszego gabinetu. W Crystal Clinic czeka na Ciebie zespół doświadczonych lekarzy, którzy przeprowadzą kompleksową diagnostykę i ustalą przyczynę pogarszającej się kondycji uzębienia. Na wizytę możesz umówić się do nas telefonicznie [numer_telefonu_link] lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego.